9 Nyíl

A győzelem kulcsa: stratégia és pontosság

2016. november 07. 10:00 - adam_f

Hogyan lehetsz még jobb a tábla előtt

Két alapvető készség teszi a kezdő játékost egy jó dartsjátékossá: pontosság és stratégia. A pontosság az a képességed, hogy eltalálj egy bizonyos célt. A stratégia egy döntéshozatali folyamat, mely által eldöntöd, hogy milyen célt találj el. Aki a legtöbb tripla szektort találja el, az általában nyerni fog, de ha a másik srác is legalább annyi triplát talál el, mint te, akkor a stratégiában keresendő a különbség. A következőkben megpróbálunk néhány jó tanáccsal szolgálni – egy kiváló írás alapján –, hogyan is őrizheted meg a hidegvéred a tábla előtt, és hogyan tudsz szinte(ke)t lépni a jobb játékossá válás felé.

edc84e8e-bb25-4e86-aa90-abe7323696d3.jpg

A legtöbb dartsjátékosnak a pontosság készségében előjöhet egy rövid szünet, amely lehet a játék elején, közepén vagy végén. Azonban egy kiváló stratégia átsegíthet ezeken a szakaszokon. Szóval, egy jó stratégia két módon tudja javítani a pontosságodat. Első az önbizalom. Nekem mindig nagy erőt ad az, amikor egy olyan játékos ellen játszom, akin látom, hogy nem tudja megdobni a saját kiszállóját. Tudom, hogy ha ezt a játékot a megfelelő stratégiával játszom, akkor elkapom őt. Második a ritmus. Azt tapasztaltam, hogy amikor a játékosok a legjobb dobásukat dobják, az azért van, mert létrehozták a saját ritmusukat a játékban. A leggyakoribb dolog, ami megzavarja a kezdő játékosok ritmusát az a stratégiának a hiánya, nagyon nehéz fenntartani egy ritmust, amikor le kell állni, és két dobás között át kell számolni a dobást.

A leggyakoribb kifogások közül az egyik az, hogy "Leértem kiszállóra, de nem tudtam kidobni…" Legtöbbször az oka ennek, hogy egy ’01-es játék elején a játékos nem törődik a dobott pontokkal, ő csak megpróbál leérni kiszálló közelbe, amikor meg leér, akkor próbálja meg kitalálni, hogy mit dobjon a legoptimálisabb dupla szektorra maradáshoz. Itt van egy 501-es példa erre: a játékos 92-n van és odalép a dobóvonalhoz, 3 nyíllal a kezében. Ő tudja a kiszálló táblát: T20, D16 (ami nem biztos, hogy a legjobb választás, későbbiekben ezt is kitárgyaljuk, de a példa kedvéért mehet ez a kombináció). Eldobja az elsőt és csak a szimpla 20-at találja el, majd le kell állnia, ki kell vonnia a 20-at a 92-ből, utána pedig ki kell találnia, hogy mire dobja a következőt. A játékos tudta, hová dobjon akkor, ha eltalálja a tripla szektort, de nem tudta, hogy hova dobjon akkor, ha csak a szimpla szektort találja el.

A trükk a következő: matekozz, mielőtt a dobóvonal elé lépsz. Az a játékos, aki dobás előtt számol, tudja, hogy ha eltalálja a tripla 20-at, akkor mehet a dupla 16-ra, és ha szimpla 20-t talál el, akkor a tripla 16-ra fog dobni (vagy bármilyen triplára, amit szeret, hogy a 72-t két nyílból ki tudja dobni, ebből pedig sok lehetőség van), és egy dupla 12-vel befejezi. Egy haladó játékos már azt is tudja, hogy mit fog tenni akkor, ha második dobással egy szimpla 16-t talál el. 56-ja maradt, és úgy dönt, hogy ismét vagy egy tripla vagy egy szimpla 16-os szektort fog dobni. Tehát dobás előtt emlékeztetőül ezt mondja magában: "Rádobok a tripla 20-ra első nyíllal, ha eltalálom, megyek a dupla 16-ra, ha nem találom el, dobok a tripla 16-ra. Ha eltaláltam második dartra, akkor folytatom a dupla 12-vel, ha nem találtam el, akkor ismét dobok a harmadikkal a tripla 16-ra." Ez elsőre bonyolultnak tűnhet, de egyre könnyebb lesz egy kis gyakorlással, és meg fogsz lepődni, mennyivel jobban fog menni a dobás. Ez a stratégia nem követeli meg, hogy memorizáld minden lehetőséget a kiszállásra, csak matekozz minden dobás előtt, mielőtt a dobóvonalhoz lépnél (Apró megjegyzés: ha már jó ideje dobálni fogsz, akkor garantálom, hogy már számolnod sem kell, hanem automatikusan fogod tudni, hogy mekkora értékre, hova kell dobnod, hogy a lehető legjobban gyere ki a helyzetből, és ne maradjon felesleges nyíl a kezedben).

proxy.jpg

A legjobb módja annak, hogy növeld a pontosságodat az az edzés, edzés, és az edzés. Az edzés folyamán szert teszel rutinra, ahol meg tudod mérni a fejlődésedet. Ez ki fogja kényszeríteni, hogy fejlődj, és segíteni fog a koncentrálásban. Például az edzést szeretem azzal kezdeni, hogy 100 nyilat dobok 20-as szektorra és számolom, hányat találtam el: 3 pont a tripláért, 2 pont a dupláért, és 1 pont a szimpla szektorért. Minden alkalommal, amikor így kezdem az edzést, mindig próbálok legalább 1 ponttal többet dobni, mint előzőleg. Egy jó játékosnak képesnek kell lennie 100 nyílból legalább 100 pontot megdobni. Az edzésben a legfontosabb, hogy fel lehessen mérni a fejlődést. Tehát ha szeretnéd számolni, hogy valóban hány nyilat tudsz a 20-as szektorba juttatni 100 dobásból, az meg fogja neked mutatni, hogy hány százalékban találod el a tripla szektort, és ami még fontosabb, hogy hány százalékban nem találod el. Ez a százalékarány fontos lesz a későbbi stratégiád kialakításában.

Egy másik formája az edzésnek/felkészülésnek, a nagyrészt figyelmen kívül hagyott melegítés. A speciális melegítő rutin növelheti az önbizalmat, ami kulcs a jó pontossághoz. Például egy verseny napján, mikor melegítek és felkészülök, dobok 100 nyilat a 20-as szektorba, dobok 30 nyilat a krikett triplákra, beleértve a bullt is, és kidobom az összes páros szám dupláját. Így tudom, hogy a nap folyamán később nem lesz gond a fontos szektorokkal, mert már begyakoroltam őket.

pc.jpg

Az 501 dupla kiszálló egy verseny: az a játékos nyer, aki kevesebb nyílból fejezi be a játékot. Leggyorsabban 9 nyílból lehet végezni, de ha már be tudod fejezni 20-25-ből, akkor már több játékot tudsz nyerni, mint veszíteni. Sok lehetőség van a táblán, hogy segítsen, hogy kiszállj a legkevesebb dobással. Először meg kell tanulnod használni az egész táblát, próbálj ki minden lehetőséget, hogy ráérezz a kedvencedre. A profik tudják, hogy minden dupla azonos méretű, és az egyiket éppen olyan egyszerű kidobni, mint egy másikat (kivéve a dupla bull). Ha vannak a darts táblának olyan bizonyos területei, amiket nem szeretsz, akkor rögtön hátrányba kerülhetsz az ellenfeleddel szemben. Sok kezdő játékos kedveli a dupla 16-ot, mert ha csak a szimpla szektort találja el, akkor is lesz 4 további lehetősége dupla 1-ig. Ha megnézünk egy haladó játékost, akkor láthatjuk, hogy nem mindig maradnak a kedvenc duplájukra, figyelve arra, hogy ne adjanak újabb három lehetőséget az ellenfélnek. Itt a következő példa, hogy szemléltesse az előző pontokat: egy játékos 61-en van két nyíllal a kezében, míg az ellenfele 32-n. Jól tudja, hogy ha nem dobja ki a 61-et két dobásból, akkor nagy valószínűséggel az ellenfél kiszáll 32-ről. Sok kezdő megpróbálja a tripla 15-öt, majd a dupla 8-at, mert a dupla 16-tól kezdődik a kedvenc kiszálló sorozata. De minden profi megmondja, hogy csak egy mód van arra, hogy a 61-et, két nyíllal kidobja: tripla 11 dupla 14. Ennek az az oka, hogy ha tripla vagy szimpla 11-et talál el, akkor még garantált harmadikra egy dupla szektor (dupla 14 vagy dupla bull). Egy szimpla 15-tel 46 marad, és abban a pillanatban 3 újabb lehetőséget adtál az ellenfelednek, mert eggyel nem tudod már kidobni a 46-ot.

Az 501 dupla kiszálló vagy a krikett játékban ökölszabály, hogy ha a tripla szektort célzod, akkor a nyíl eltalálhatja ennek a szektornak a szimpla mezőjét. Ha egy szimpla szektorra van szükséged, akkor a legjobb megoldás, hogy a tripla értékét célzod, hogy nagyobb valószínűséggel találd el a szimpla szektort. Ne feledd, hogy a jó játékosok is csak 15-20%-ban találják el a tripla szektort, így annak a valószínűsége, hogy a szükséges szimpla szektort eltaláld 80-85%.

Végezetül vessünk egy részletes pillantást az 501 dupla kiszállóra. Az összes kiszálló értéket három alapvető részre lehet osztani. Ezek meghatározzák, hogy hány darab tripla dobás kell a kiszálláshoz (ahhoz, hogy meg tudd dobni a duplát). Az első csoport a 170-131-ig terjedő kiszállók. Ezekhez a kiszállókhoz kettő tripla és egy dupla szektor megdobása szükséges (kivételt jelent a 132 és a 135, mert onnan is ki lehet szállni csak egy tripla értékű dobással, ha az első dobás egy szimpla vagy dupla bull). A második csoport a 130-91-ig terjedő kiszállók. Ezekhez a kiszállókhoz az első két nyílból legalább az egyiknek triplának kell lennie. 90-től lefele már ki lehet szállni tripla dobás nélkül is (91-től 95-ig is van lehetőség csak egy tripla megdobásával kiszállni, hogy ha az első dobás egy szimpla vagy dupla bull).

A legnagyobb kiszállók minden egyes csoportban a következők: 170, 130, 90. Amikor 200 pont környékére értél, tudnod kell - mielőtt a dobóvonalhoz lépsz -, hogy hány pont szükséges ahhoz, hogy 170 alá érj (ebben segítségedre lesz a profi kiszálló tábla). Ha 229-en vagy, akkor tudnod kell, hogy 60 pont megdobásával nem leszel kiszállón, és ha az első két dobásod csak a szimpla 20-ban landolt, akkor a harmadikat a tripla 19-re kell dobnod, hogy kiszállón legyél. Ezért fontos, hogy megtanuld azokat a számokat 170 alatt, amiről nem lehet kiszállni 3 nyíllal (159, 162, 163, 165, 166, 168, és 169). Győződj meg arról, hogy mikor 200 alá érsz, nem hagyod magad ezen számok valamelyikén. Ha számodra könnyebb, akkor azokat a számokat jegyezd meg, amiről ki lehet szállni három nyíl segítségével (170, 167, 164, 161, 160, és 158 és az ez alatti számok).

Mindig meg kell próbálni a lehető legtöbb pontot dobni a kiszállóig, illetve amíg folyamatosan érsz lefelé legalább annyi pontot dobni, hogy a következő célterületre érkezz. Ezzel nyilakat spórolhatsz meg magadnak! A következő célterület 130-től kezdődik és 91-ig tart. Van néhány szám ebben a csoportban, ami kilóg a sorból (129,128 és 125). A későbbiekben majd kitérünk rájuk, de ezek "csúnya" kiszállók. Itt az ideje, hogy megvitassuk ennek a csoportnak a kétnyilas kiszállóit, melyeket kötelező jelleggel meg kell tanulni: 100, 101, 104, 107 és 110. Ha bárhol vagy 120-on belül, dobd az első nyilad triplára úgy, hogy ha szimplát találsz, akkor még legyen egy kétnyilas kiszállóra is lehetőséged.

Ja, és álljon itt egy megszívlelendő tanács is: Soha ne maradj 99-enMégpedig azért ne, mert ez az egyetlen 100 alatti szám, amelyet csak és kizárólag három nyílból tudsz megdobni (T19, 10, D16 az alapkombó), mivel egy kerekítőre mindenképpen szükséged lesz. Ezzel viszont csak egyetlen nyilad marad a befejező duplára. Ha lehetséges, igyekezz mindig úgy leérni alacsony kiszállóra, hogy legalább két lehetőséged maradjon a befejezéshez.

Íme egy példa (126-ról): Sok kezdő az első nyilát a tripla 20-ra dobja, azonban ha elhibázza és csak szimpla 20 lesz a dobás, akkor 106-ról már nem tud kiszállni két dobással, így adtunk újabb 3 nyilat az ellenfélnek. A megoldás: az első nyíl a tripla 19-et célozza meg, és ha az bejön, akkor marad a 69. Ám ha csak szimpla a dobás, akkor marad a 107, azonban mindkét esetben ki lehet szállni még 2 dobásból. Nem fontos megjegyezni az összes kiszállót, csak ezeket a különleges számokat és számolási módot, és mindig arra törekedjünk, hogy minden esetben úgy kerekítsünk, hogy a legkorábban tudjunk dupla szektorra dobni. Ehhez fontos, hogy mielőtt a dobóvonalhoz lépsz, mindig számolj fejben.

A 90 talán a legfontosabb kiszálló az összes közül, innen ki lehet szállni tripla dobás nélkül. Biztonságban érzem magam ezen a ponton, mert tudom, hogy lesz legalább egy nyilam ahhoz, hogy duplára dobjak, és kiszálljak. Ebben a szakaszban egy érdekes szám a 70. Győződj meg arról, hogy ha 90 vagy annál kevesebb pontod van, akkor az első dobásoddal már 70 pont alá érkezz, mivel 70 alatt már nem kell kényszerítened magad a tripla értékű mező megdobására. Íme, egy példa (88-ról): Néhány játékos a tripla 16-ot, majd a dupla 20-at dobja, de egy elhibázott tripla 16 után 72-n maradsz, és ehhez szükséged van második nyílra egy újabb triplára, hogy a harmadikat kiszállóra dobhasd, vagy adtál az ellenfélnek újabb három lehetőséget. A legjobb módja a tripla 20, majd a dupla 14. Ha elrontod a triplát, és szimpla szektort találsz, akkor még mindig 68-on leszel, amit be lehet fejezni egy tripla 18-cal, majd egy dupla 7-tel Ez így van: T18 és D7. Ezt azért kell így dobni, mert ha elvétenéd a második nyilat (T18), és csak egy szimpla 18-at találsz, akkor még marad egy lehetőséged a dupla bullra.

Ez az az út, amin a profi játékosok járnak, és alkalmaznak ebben a szekcióban minden egyes alkalommal. Mielőtt az egynyilas kiszállókhoz érsz, fontos, hogy figyelj a 61-70-ig terjedő szakaszra, amikor már csak két nyíl van a kezedben. Ha itt jársz, csak egy dolgot tehetsz:

  • 70: T20, D5
  • 69: T19, D6
  • 68: T18, D7
  • 67: T17, D8
  • 66: T16, D9
  • 65: T15, D10
  • 64: T14, D11
  • 63: T13, D12
  • 62: T12, D13
  • 61: T11, D14

Az összes ilyen esetben, ha elvéted a triplát és csak szimplát találsz, akkor is lesz egy garantált dobásod a dupla bullra, ezzel egy utolsó esélyt adva magadnak a győzelemre. Figyeld meg a sémát: a dobandó tripla mindig ugyanaz, mint a kiszálló egyes helyi értékén lévő szám+10 triplája. Ezt a szakaszt jól vésd az eszedbe, mert sokszor kihúzhat a szorult helyzetben a dupla bull.

Érthető a feladat? Akkor irány vissza a tábla elé, és gyerünk gyakorolni!

(A cikk Filyó Tibor: A győzelem kulcsa: stratégia és pontosság (avagy egy komplex gondolkodásmód a darts számolás világában 170 alatt és felett) című írása alapján készült.

Szólj hozzá!
Gamecente

A bejegyzés trackback címe:

https://9nyil.blog.hu/api/trackback/id/tr1911932129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása