Egy új projektbe belevágni nem mindig olyan egyszerű dolog.
Az embernek számba kell vennie, miről akar írni, hogyan tervezi meg a sorozat részeit, milyen módon tudja a hallgatóság figyelmét fenntartani, és még sorolhatnám a kérdéseket.
A darts történelem tíz legemlékezetesebb mérkőzését immáron magam mögött tudhatom, ám közben elgondolkodtam, mi lenne, ha megpróbálnám a darts legfontosabb márkáinak a történetét is a tágabb olvasóközönség elé tárni?
Kísérleti sorozatunk első része következik, fogadjátok szeretettel!
Nekem a darts ezzel a gyártóval kezdődött el, és még a mai napon is vele képzelem el a továbbiakat.
Pedig megmondom őszintén, sok márkát kipróbáltam (és még annál többet nem), de valahogy mindig visszahúzott hozzá a szívem.
Még a mai napig is megvan az első táblám (igaz, már drót nélkül), amit kedves páromtól kaptam, amikor elkezdődött a sportág iránti szeretetem, és még valahol megvan az első réztestű nyílkészletem is, amelyek természetesen ettől a gyártótól voltak.
Életem első 180-át is azzal a réztestű nyíllal dobtam, s bár azóta már eltelt hat év, és én is átváltottam a wolfrámra, emlék gyanánt elraktam ezeket is.
Hiába, amit elsőre megszeretsz, azt nem tudod csak úgy elfelejteni, eldobni magadtól.
Én is így voltam / vagyok a Harrows-zal.
A cég éppen akkoriban jelent meg, amikor a darts – a televíziózásnak köszönhetően – rendkívül nagy népszerűségre tett szert. 1973-ban alakult meg a cég, amely kezdetben csupán egy kis észak-londoni áruházból állt, ma pedig már - Hoddesdon központtal – a világ egyik legnagyobb manufaktúrájává nőtte ki magát. Több, mint nyolcszáz féle terméket állít elő, a lehető legprecízebb lézertechnológiával, olykor akár kézzel végzett munkával és több, mint száz országban van jelen – természetesen kis hazánkat is beleszámolva.
Az 1980-as évektől kezdve indították el azt a kampányt, amellyel az Anglián kívüli országokat próbálták bekapcsolni a darts vérkeringésébe, és minél több emberhez akarták eljuttatni azokat az eszközöket, amelyekkel a sportág táborát növelni tudják. A mostani időben is igyekeznek mindent megtenni azért, hogy mindenkihez közelebb tudják vinni a darts szeretetét, ezért rengeteg versenyt és játékost támogatnak, mind anyagilag, mind pedig felszerelésben egyaránt.
Talán ez vezérelte a gyárat akkor, amikor 1985-ben két nagy játékost sikerült megnyerniük a márka számára. Egyikük, az ötszörös világbajnok és World Masters győztes Eric Bristow volt, aki szó nélkül adta nevét a Harrowsnak, a másik pedig az akkori korszak legjobb női játékosa, Maureen Flowers volt. Ettől kezdve a Harrows megjelent minden lehetséges területen, kiállításokon, ahol tovább nőtt a népszerűsége. 2015-ben ünnepelték annak a 30. évfordulóját, hogy a márka jelen van a müncheni ISPO rendezvényén.
A Harrows első időkben a hagyományos dartsot népszerűsítette jobban, ám 1987-től megjelent az elektronikus darts – ismertebb nevén soft darts – világában is. Nem csak nyilakkal, hanem elektronikus táblákkal, amelyre a játékos műanyag hegyű nyíllal dob, és ami maga számolja ki a játékos pontjait, nagyfokban könnyítve ezzel a fejszámolás adta hibázási lehetőségeket. Ez a kísérlet olyannyira jól sikerült, hogy sok országban a soft darts nagyobb népszerűséget ért el, mint a hagyományos változat. Gondolok itt főleg a távol-keleti országokra (Japán), ahol ma már többen játszanak softon, mint steelen.
A 90-es években, amikor a darts nézettsége visszaesett, a Harrows is benne volt a WDC (a későbbi PDC) megalakításában, amely nem várt jogi vitákat hozott maga után, de szerencsére – ha nagy nehezen is – sikerült ezeket a problémákat áthidalni, így a BDO és a PDC is ment tovább a maga útján. A Harrows pedig Anglia egyik legsikeresebb piacvezető márkája lett, amit a 2007-ben megítélt „legjobb sport márka” díjjal honorált a Brit Sportszergyártók Szövetsége.
A Harrows jelenleg is sok országban van jelen, most leginkább Kínában igyekeznek népszerűsíteni a márkát, de például a Salamon-szigeteken is ők szponzorálják a helyi dartsbajnokságot, valamint olyan játékosokat tudhat(ott) maga mögött, mint például az ötszörös vb-győztes Eric Bristow, a feltörekvő, és még mindig csak 23 éves Josh Payne, a darts egyik legszínesebb és legviccesebb alakjának tartott Wayne „Hawaii 501” Mardle-t. Továbbá a BDO jelenlegi férfi ranglistájának első helyezettjét, az egyszeres World Masters győztes Glen „Duzza” Durrant-ot (jelenleg az ő nyilait használom, 22 grammos kivitelben), vagy a villámkezű Mark „Flash” Dudbridge-ot, de még ide sorolhatjuk a japánok közül Enomata Singó-t, és a női ranglista első helyezettjét, Rie Hosinót is. Magyarországon pedig – rajtam kívül - a Győri Darts Club is a Harrows termékeit használja.
Ebből a felsorolásból is látható, hogy a márkának már a jövője is biztosítva van az elkövetkező időszakra, és ez még inkább ösztökéli őket arra, hogy minél több helyen nyissanak új piacokat, és teret a fejlődő játékosok számára.
A jó márka terjesztése természetesen nem nélkülözheti a humort sem, ezt két dologgal is alá tudjuk támasztani a Harrows esetében:
Az első egy olyan kerékpár, amit ők viccesen Dart-o-Bike néven forgalmaznak. Tulajdonképpen a kerekek helyett két – játékra tökéletesen alkalmas – tábla található, amelyet kivéve, máris lehet dobni rájuk, valamint egy sörcsapoló is bele van építve, szóval ha éppen van otthon egy hordó sör, akkor már lehet is csapolni a nedűt...jó ötlet, ugye?
A másik dolog – amit én először csupán poénnak néztem – az egy mongóliai dartsverseny volt, amit természetesen a Harrows támogatott. Igazából a verseny nem különbözött semmiben sem a többitől, csak a díjazása. Az első helyezett ugyanis a szokásos trófea helyett egy szamarat kapott ajándékba, mivel arrafelé ez hasznosabb, mint a serleg.
Milyen igazuk is van...tényleg hasznosabb.