9 Nyíl

Jan Dekker - az üzletember és ami mögötte van

2018. július 02. 17:22 - adam_f

Jan Dekker egyike azon kevés játékosnak a legjobb 64-es mezőnyben, akiknek a darts mellett másik munkájuk is van. Az ifjú holland dartsos a hétköznapokban ugyanis Noordfin-ben dolgozik, mint pénzügyi szakértő. A dartsnews.com készített erről egy nagyon jó kis beszélgetést vele, illetve arról is kérdezték még, hogyan érte meg a lakeside-i debütálását, a váltását a PDC-re, valamint a jövőbeni terveiről is faggatták. Mi pedig most elétek tárjuk, hogy miként is vall őszintén magáról, illetve mi is a dartsról alkotott filozófiája.

jan-dekker-pdc-wk-darts-2018.jpg

Saját vállalkozás:

A "Double Dekker" becenévre hallgató holland dartsos 2012-ben érettségizett az Emmen Stenden Gimnáziumban, majd miután üzleti diplomát szerzett, azóta dolgozik a pénzügyi szektorban.

dekker-foto2-223x300.png

"Miután elvégeztem a tanulmányaimat, szabadúszóként kezdtem dolgozni egy cégnél. Három évvel később indítottam be a saját cégemet. A Noordfin-ben lévő vállalkozásommal segítek a cégtulajdonosoknak és az ingatlanos szakembereknek, hogy tőkét tudjanak generálni. A munkám nagy része otthon van, mert ez a világ erősen digitalizált. Néha azért teszek látogatásokat személyesen is, mert be kell vonzani az ügyfeleket. Először beszélek velük, hogy lássák, miről van szó, majd javaslatot teszek, végül pedig eldöntik, hogy tudunk-e dolgozni egymással."

Mivel Dekker két munkát is csinál egyszerre, nagyon kevés szabadideje van. A félprofi dartsjátékosok ugyanis a hétvégéken indulnak a versenyeken. Amikor Dekker Angliában játszik a Pro Tour eseményeken, vasárnapig nem is megy haza. Persze ez nem jelenti azt, hogy a dartsra hivatkozva kibújna a hétfői munka alól.

"Nem mindig van szabadnapom, viszont nem is teljes munkaidőben dolgozom. A feleségem, meg én is a család erősítésén dolgozunk. Tizennyolc hónappal ezelőtt született egy lányom, a feleségemnek pedig két gyermeke van egy korábbi kapcsolatból is. Tehát mindig van valami, ami miatt nem lehet egész nap a díványon lógatni a lábadat".

Dekker számára még nincs meg a lehetőség arra, hogy teljes időben dartsozzon. A kétszeres Lakeside-elődöntős úgy véli, hogy a kockázat túl nagy ahhoz, hogy leállítsa a cégét.

"Túlzottan is szeretem a munkámat ahhoz, hogy abbahagyjam. Szeretnék benne maradni és maradandót alkotni a közösségben. Másodszor pedig nem tudom, hogy a dartsvilág tíz év után hogyan fog kinézni szponzorálás és nyeremények tekintetében. Nehéz lenne mind magam, mind a családom számára, hogy mindent a dartsra tegyek fel. Az ebből befolyó jövedelem nem elég nagy ahhoz, hogy könnyű legyen a helyzetünk a következő tíz évre nézve. A munkámat úgy fogom fel, mint egy biztos pontot a dartsos karrierem mellett. Szerencsére a szponzoraim, a Loonvisie és a Bull's (Germany) egy kis nyugalmat hoznak számomra ebben az eseménydús életvitelben. A cégem néhány éve van meg, ám csak az elmúlt két évben dolgoztam 'új csatornák megnyitásán', így még eléggé gyerekcipőben jár. Most negyedik éve vagyok a PDC-nél, így mindkét tevékenységemet tovább tudom fejleszteni."

Debütálás a Lakeside-on:

2011-ben Dekker még javában tanult, amikor első alkalommal jelent meg a Lakeside-on, ahol azonnal az elődöntőig jutott (ezt aztán még egyszer is meg tudta csinálni).

A Lakeside-on debütált Dekker a következőket mondta ezután: "Csodálatos volt, pedig úgy éreztem, mintha a pokolban lennék. Az első meccsemen Scott Mitchell-t 3-0-ra vertem. Néhány szép győzelem után azonban sajnos elvesztettem az elődöntőt."

Dekker színpadi megjelenésének egyik legfontosabb jellemzője ebben az időszakban a zakó volt. Ám miután átment a PDC-be, véglegesen eltette a ruhásszekrényébe.

jan-dekker-jasje-768x512.jpg

"A zakó már a múltamhoz tartozik. A BDO-s időszakomban gyakran makkos cipőt is hordtam a nadrágom alatt. Most már ebben a értelemben véve jóval profibb vagyok. Amikor cipőről volt szó, mindig fontosnak tartottam, hogy viccesek legyenek. Most fekete cipőket hordok, amelyeket sokkal jobban szeretek viselni, még napközben is."

A váltás:

A Lakeside-on megtett öt világbajnoki látogatás után Dekker úgy döntött, hogy átmegy a BDO-ból a PDC-hez. A holland kijelentette, hogy nem volt nehéz döntés, de azért a végső szó kimondása előtt minden lehetőséget figyelembe vettek.

"Sokat gondolkodtam ezen a döntésen. A PDC elég sok pénzt igényel, ezért meg kellett kérdeznem magamtól, hogy be akarok-e fektetni ebbe. Viszont sportszakmai és pénzügyi szempontból is sokkal többet nyerhetek a PDC-ből, ez pedig nagyban megkönnyítette a választást. A 2014 második lakeside-i elődöntő után már érdeklődtem a váltásról, de az akkor elért eredményem azt jelentette, hogy automatikusan a 2015-ös vébére is kvalifikáltam magam. Amikor 2015-ben eldöntöttem a váltást, könnyebben meg tudtam lépni ezt."

"Double Dekker"-nek persze nem sikerült egyből Tour Card-ot szereznie a 2015-ös Q-School-on, de nem sajnálta ezt, mivel csak egy év kitérőt jelentett neki, mielőtt sikerült a Pro Tour-ba bejutnia.

"Szerencsés vallhatom magam, hogy elől voltam a Q-School listáján, így tudok játszani az összes versenyen. Ebben az évben (2015-ban) debütáltam a világbajnokságon is (3-0-ás vereség az első fordulóban, Adrian Lewis ellen), a Challenge Tour-on pedig nyerni is tudtam, ezzel pedig meghosszabbítottam a Tour Cardot."

Változások a PDC-ben:

Lehet, hogy a holland a következő világbajnokságon is ott lesz. A PDC ugyanis nemrégiben bejelentette, hogy a vébé mezőnyét 72 főről 96-ra duzzasztják fel. A Tour Card tulajdonosok esélyei ezzel jelentősen javulnak, aminek Dekker is nagyon örül.

skysports-jan-dekker-darts-world-darts-championship_4184880.jpg

"A PDC egyre inkább globálissá teszi ezt a sportot. Nem vehet részt ugyan minden Tour Card tulajdonos a világbajnokságon, viszont ez mégis egy szükséges bővítés volt. Korábban 48 résztvevőnek volt Tour Card-ja, és ez még nem is olyan sok ahhoz a 128-hoz képest, akik egész szezonban játszanak."

Miközben a világbajnokság kibővítése Dekker számára jó dolog, addig van azért még pár javítanivaló is. Amikor megkérdeztük, mit változtatna, ha a PDC elnöke lenne egy napig, az európai játékosok magasabb versenyköltségeire fókuszált.

"A holland és a belga játékosoknak sokkal többet kell fizetniük az év során, szóval itt az arányoknak jóval tisztességesebbnek kellene lenniük. Az angol játékosok például le tudják játszani az ET-selejtezőiket a Pro Tour hétvége előtt, ami jóval könnyebb. Példának itt van Sindelfingen (a European Darts Grand Prix): Ahhoz, hogy kvalifikálj, három napra van szükséged. Ezekben a napokban akár dolgozhattam volna, vagy ki is kapcsolódhattam volna a családommal. Kíváncsi vagyok, hogy az európai Tour Card tulajdonosok milyen módon kvalifikálnak a versenyekre? A brit játékosok már nyereménnyel a zsebükben érkeznek az ET-re, míg nekünk nyolc órára van szükségünk ehhez, és még az is megkérdőjelezhető, hogy kapunk-e vissza akár egy eurót is ebből."

Vissza a világbajnoksághoz: A PDC nemcsak azt jelentette be, hogy megemeli a világbajnokság létszámát, hanem azt is, hogy két női játékost is kvalifikálnak.

"Jó dolog - mondta Dekker. Egyrészt talán egy kicsit furcsa, mert mindig azt mondták, hogy nincs különbség a férfiak és a nők között. Most már a nők számára is lehetséges a kvalifikáció - szóval hogyan is tartozik ez ide? Ez egy jó alkalom a hölgyeknek, mert a PDC nagyon nyitott ezen a területen, azaz bárki, aki csatlakozni szeretne, játszhat. Azonban azt hiszem, hogy a BDO megpróbálja elfojtani ezt, megtiltva a Lakeside résztvevőit abban, hogy szerepeljenek a PDC -világbajnokságon. Ez sajnálatos, mivel nem a női sport érdeke."

Az elmúlt hónapok:

jdekker.jpg

A 2017-es nagy siker után - amikor Dekker az elődöntőig jutott a Players Championship Finals-ben - most kissé visszaesett a holland teljesítménye ebben az évben. A Frieslandben élő Dekker-nek nem sikerült a UK Open kvalifikáció sem, ám ez nem viselte meg annyira.

"A Players Championship Finals és a világbajnokság is jól ment. Dimitri van den Bergh ellen (az Ally Pally második fordulójában) elértem egy tisztességesnek mondható 97-es átlagot, ami egy hosszú mérkőzésen nem rossz dolog, csak a győzelem nem jött össze. A UK Open kvalifikációján nem játszottam túl rosszul. Kétszer is úgy vesztettem, hogy 112-es átlagot dobtam, de legalább nem is fáztam meg. Egyszerűen rossz napom volt. A többi verseny átlagos volt, nem különösebben jó vagy rossz."

Jövőkép:

Dekker már a következő televíziós versenyekre készül. Részvétel a világbajnokságon, az Európa-bajnokságon és a Players Championship Finals-en. Egy másik történet a World Matchplay és a World Grand Prix, amit még a kétszeres Lakeside elődöntős szeretne megvalósítani.

"Az elmúlt évben három ET versenyre jutottam el - ez idén már ötre bővült. A kvalifikációk jók, ám maguk a versenyek nem mindig felelnek meg az elvárásaimnak. Tavaly éppen az ellenkezője volt. Ahhoz, hogy a World Matchplay-t és a World Grand Prix-t elérjem, legalább néhány fordulót nyernem kell az ET-n. "

A holland elegendő időt biztosít magának ahhoz, hogy a dartson dolgozzon. Dekker két éven belül szeretné a legjobb 32-ben tudni magát.

"Szeretnék lépésenként haladni úgy, ahogyan Jermaine Wattimena is tette, és ami bennem is megvan. Lépésről lépésre kell előre jutni. Meghatároztam magamnak azt, hogy 2020-ra a legjobb 32-es mezőnybe jussak. Ha ez megtörténik, akkor már tovább is tudok gondolkodni."

jdekker2.jpg

Fordította: adam_f

Szólj hozzá!
Gamecente

A bejegyzés trackback címe:

https://9nyil.blog.hu/api/trackback/id/tr3414082487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása